Harpreet Bansal trio
Praktisk info
Storstua – 2. etasje i Lørenskog hus
Storstua ligger i andre etasje på Lørenskog hus. Den har 2 innganger i den etasjen og en rullestolheis. Andre etasje kan nåes ved å ta hovedtrappen opp fra første etasje eller ved å ta heisen opp fra Parkeringshuset. Inngangene til Galleriet på Storstua er fra fjerde etasje.
Handikap
Det er 4 rullestolplasser i Storstua med adgang via egen heis i 2. etasje, midt på buen ved toalettene.
Parkering
Billettløs parkering: Det er 3 timer gratis parkering i P-huset og på Metro storhandel uteparkering (ved Europris)
Det er 1 time gratis parkering på Metro uteparkering. Gjelder også HC-plasser
Harpreet Bansal trio
Den prisvinnende fiolinisten og komponisten Harpreet Bansal har utmerket seg som en av de mest særegne og spennende norske musikerne de siste årene. Hennes dypt personlige versjon av den indiske ragaen er en unik blanding av hennes musikalske arv og de inntrykkene og opplevelsene som kommer av å leve livet mellom to kulturer. Hun er en etterspurt solist, festivalmusiker, samspillspartner og komponist, og ga i 2022 ut sitt fjerde album Parvat, der hun er solist i sitt eget bestillingsverk med Kringkastingsorkesteret. Albumet fikk strålende kritikker, bl.a. terningkast 6 i Nettavisen. Hun har de siste to årene gjort seg bemerket for sitt samarbeid med rapduoen Karpe og artisten Oda Felicia. Våren 2025 slipper hun et nytt album på Lawo Classics med Harpreet Bansal Trio og Cikada Strykekvartett.
I Harpreet Bansal Trio har hun med seg de eminente muskerne Andreas Bratlie på tablas, perkusjon og stemme, og Vojtech Prochazka på piano og harmonium. I 15 år har de utforsket mulighetene som ligger i grenselandene mellom raga, jazz, pop, impro og komposisjon, og skapt musikk som er dynamisk, fargerik, fengende og filosofisk.
Dette sier pressen:
«Samaya» er full av besnærende stemninger og teksturer; avsluttende «Yamanihans» går for eksempel rett i sikringsboksen. Man trenger ikke dyp kjennskap til indiske musikktradisjoner for å føle dette.
- Audun Vinger, Dagens Næringsliv
Binding everything together…is Bansal’s shimmering, yearning fiddle, flickering in and out of focus. Bansal’s compositions are spacious and sprawling, but fascinating in their detail; they are the ideal vehicle for her playing: «Samaya» is a classy piece of collective musicianship and well worth repeated listening.
- Tim Woodall, Songlines Magazine
Jeg har nå lyst til å høre mer indisk musikk, og aller helst i Harpreet Bansals tapning.
- Magnus Anderson, Klassekampen
Årets «Movements» er også virkelig åpen musikk, med en helt egen og nærmest radikal tilnærming til raga og indisk klassisk musikk. Hele tiden med buktende, fascinerende melodilinjer som griper tak i huden og drar lytteren med på en vidunderlig flukt fra hverdagsgråheten.
- Audun Vinger, Dagens Næringsliv
It's still remarkable how much Indian music fits so well with jazz and here pared down in spacious settings you get a great sense of poise, shifting mood and immaculate timing. The 'Walk in Walk Out' series of tracks, particularly the second of the three tracks, is at the heart of what is a very fine release.
- Stephen Graham, Marlbank
Det er nemlig styrken, dynamikken og tilforlateligheten som preger musikken på «Movements». Jeg opplever det jeg hører som sant. Ja, helt ekte! Som en fortelling som speiler en hel kulturarv og har et budskap til vår tid. Et energisk korrektiv til rastløshet og en rotfast invitasjon til alle som vil inn.
- Arild Andersen, Jazz i Norge
Vakkert, sterkt og høyst personlig.
- Tor Hammerø, Nettavisen
Sjelden har jeg hørt noe så fritt og ubundet og likevel med tyngden liggende godt i solar plexus, som i dette verket. Parvat er oppriktig...her spilles det med liv og undrende lyst.» - Olav Egil Aune, Vårt Land
Harpreet Bansal Trio på MUNCH 2023:
https://youtu.be/24AG0PwPAnw?si=CeqJOccxRFJuMl4i
Harpreet Bansal Trio i Paris 2018: