Load-in er fra Varemottaket. Varemottaket på Lørenskog hus er plassert på baksiden av bygget i første etasje (Inn fra Kulturhusgata).
Porten inn til rampa er 4,3 x 4,4m, lasterampa er 1,1m høy og 3,45m bred, med et innebygdt løftebord på 2,5 x 1,3m. Herfra kan utstyret lastes rett inn i en heis som er 2 x 2,9 x 4m (BxHxD), eller inn på mellomlageret. Heisen kan man ta rett opp til andre etasje og laste ut i produksjonsrommet, med direkte tilgang til storstua og sidescenen. Heisen stopper videre i alle etasjer mellom første og sjette etasje.
Dersom du kommer med ting som er så lange at de ikke går inn i heisen, kan dette lastes direkte inn i andre etasje ved bruk av husets kran. Denne kan løfte 300kg 5m ut fra veggen, så det vil være mulig og få inn ting som er opptil 10m lange. Døren vi da må laste igjennom er 2 x 4m.
Scenen i Storstua er på 10,5 m bred x 9 m dyp.
Uten sceneben og scenetepper er scenearealet på 15 m x 10m.
Scenekanten er der kunstteppet og forteppet henger – rett bak basshøyttalerne på gulvet.
Utenfor dette er sikt fra galleriet noe begrenset
NB: Det er opp til hver enkelt bruker/produksjon å selv vurdere hvor langt ut mot publikum dere ønsker å bevege dere.
Visning av bildemateriell på forestilling løses enklest ved at bildene legges inn i en powerpoint presentasjon.
Bildene må være av god kvalitet for at det skal se bra ut på et stort lerret. En god indikasjon på at bildet er av høy kvalitet får du ved å sjekke størrelsen på bildet. Er det under 3 mb, er oppløsningen sannsynligvis ikke bra. Mange av bildene vi bruker er ofte over 8-10 mb store.
Tips:
Unngå fjonge overganger, la bildene gå over i hverandre.
Unngå hvite kanter eller bakgrunner, dette dreper scenelyset.
Forsøk å finne bilder med samme høyde og bredde på. Dette ser mest ryddig ut.
Projektoren viser 16:9 format, så bilder i dette formatet er det som vil se best ut og fylle lerret.
Ønsker dere at teknikeren som er på jobb for dere skal avvikle bildevisningen må dere leie en pc fra oss.
Dette koster pr. 1.1 2025 – kr 750,- (prisen justeres årlig).
Dersom dere selv vil avvikle bildefremvisningen kan dere gjøre dette fra en egen pc med VGA utgang og slipper da å leie pc.
Om huset skal avvikle bildemateriell, så må det være minimum to teknikere på jobb. Én tekniker kan ikke ha ansvar for lyd, lys og bilde. Ved større produksjoner kan det være nødvendig med flere teknikere.
Andre og bedre løsninger for avspilling av video og bildemateriell er tilgjengelig på huset, kontakt oss for mer informasjon om dette.
Når dere melder inn et behov for teknisk utstyr til teknisk leder, så vil han sette opp en pakke som dekker deres behov ut i fra det han har fått beskrevet fra dere. Det som ikke ligger i disse pakkene vil bli beskrevet som tillegg i tilbudet.
Dette vil f. eks være trådløse mikrofoner, backline, projektor, lerret, pc, annet teknisk utstyr som vi ikke har på huset, og derfor må leies inn eksternt osv.
Forskjellen på stor og liten teknikkpakke er kun at stor teknisk pakke inkluderer bevegelig lys. Lyd er likt i begge pakker.
Teknikere til forestillinger/øvelser kan kun bestilles hos teknisk leder.
Dersom du/dere er usikre på hva det tekniske behovet deres er, så ta kontakt med teknisk leder for å få dette avklart.
For kommersielle aktører som leier seg inn på huset, så kan vi tilby billettører og garderobevakter som utføres av lokale kulturorganisasjoner på dugnad. Disse får betalt av kulturhuset og denne tjenesten kan bestilles til deres produksjon.
På produksjoner som lokale organisasjoner står for, så er det et krav at organisasjonen stiller med minst 5 voksne vakter som må gjennomgå en kort opplæring om brannrutiner og rømningsveier før forestillingen. Denne opplæringen utføres av kulturhusets ansatte og foregår som regel ca. 30 – 60 minutter før forestillingen starter.
2. etasje:
Oppholdsrom for 6-8 personer i Produksjonsrommet bak Storstua.
Inneholder: Stoler, bord og speil i helfigur. 2 toaletter.
3. etasje:
Green room 1: Kapasitet 6-10 personer.
Inneholder: Kjøleskap, oppvaskmaskin, kaffetrakter, speil i helfigur, møbler, strykebrett og strykejern.
4. etasje:
Garderobe 4A (Kapasitet 2-4 personer). Inneholder: sminkespeil, bord, stoler, toalett + dusj.
Garderobe 4B (Kapasitet 4-7 personer). Inneholder: sminkespeil, bord, stoler, toalett + dusj.
Garderobe 4C (Kapasitet 6-10 personer). Inneholder: sminkespeil, bord, stoler, klesstativ.
(Garderobe 4C kan deles opp i 2 mindre garderober til henholdsvis 4 og 2 personer).
5. etasje:
Green room 2: Kapasitet 6-8 personer.
Inneholder: Kjøleskap, oppvaskmaskin, kaffetrakter, speil i helfigur, møbler.
Garderobe 5A: Kapasitet 6-10 personer.
Inneholder: Sminkespeil, bord og stoler.
(Garderobe 5A kan deles opp i 2 mindre garderober til henholdsvis 4 og 2 personer).
1 stk. Toalett og dusj i gangen.
1 stk. Toalett og dusjer (2) i gangen.
Se vår guide til innlevering av markedsmateriell:
markedsmateriell_kravspek_Lhus
Vi forbeholder oss rettet til å beskjære bilder ved behov.
Arrangør må selv avklare bruksrettigheter, og står ansvarlig for alt innsendt materiell.
For å være med i vårprogrammet er fristen 15. november
For å være med i høstprogrammet er fristen 15. mai
Materiell som leveres senere enn dette kommer kun med på digitale kanaler.
Alle som leier/benytter våre saler til åpne, offentlige arrangementer får tilgang til vår grunnpakke for markedsføring inkl. i avtalen.
Vi kan tilby følgende markedspakker til dere som skal avholde arrangementer på Lørenskog hus:
Pris 5000,- eks. mva
Pris 9000,- eks. mva
Trenger dere hjelp til å lage grafikk/tilpasse bilder, annonsering eller annet? Vår markedsavdeling har god kompetanse innen digital markedsføring, grafisk design og innholdsproduksjon. Kontakt oss gjerne for et tilbud.
Kontaktperson for alle spørsmål om markedsføring:
Mari Rem Groeng
Markedssjef, Lørenskog hus
97693411 | mgroen@lorenskog.kommune.no